سرچشمۀ زلال و ناب

قال امیرالمومنین علیه السّلام: «امْتَاحُوا مِنْ صَفْوِ عَيْنٍ قَدْ رُوِّقَتْ مِنَ الْكَدَر».
آب را از سرچشمۀ ناب كه از تيرگى صاف گردانيده شده، برداريد.
یا به تعبیر دیگر علم را از منبع کمال و عصمت بگیرید.
(تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 43)

چرا منابع دیگر برای اخذ عقاید و اخلاق مناسب نیستند؟

انسان موجودی با ابعاد مختلف و متفاوت است. چنین موجودی همواره بر اساس صلاح حقیقی خویش تفکّر و تعامل نمی نماید و بی تردید نیازمند منبعی موثّق و مطلوب است که به آن تکیه نموده و صلاح حقیقی خویش را ادراک نماید. منابعی که از عصمت و کمال بی بهره اند، و هر حتّی اگر سخنان حقّی را بر زبان آوردند برای مقاصد نفسانی خویش بکار می برند، به هیچ وجه قابل اعتنا و اعتماد قطعی نخواهند بود.

منبع عصمت و کمال

انسانهای کامل و امامان معصوم ما، منبع عصمت و کمال بوده و به تمام حقایق عالم امکانی، اعمّ از دنیای مادّی، عالم برزخ و عالم کامل قیامت اشراف کامل دارند و از همه مهمتر فقط برای خدا می گویند و فقط به سوی خدا دعوت می نمایند؛ ولاغیر.

و بعد...

اهل بیت عصمت و طهارت (صلوات الله علیهم اجمعین) حقايق علمى اسلام را با نيروى فكر و تدبّر فهميدند و براى عمل كردن و بكار بستن فرا گرفتند، نه آنكه فقط به شنيدن علوم اسلامى قناعت كنند و سپس مسموعات و محفوظات خويش را براى دگران نقل نمايند.

علم برای رعایت، نه صرف روایت

عن علىّ عليه السّلام: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ وَ إِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيل‏».
(عترت طاهره) دين را چنان درك كردند كه حافظ و عامل آن بودند، نه صرف دركى كه فقط بشنوند و نقل كنند؛ براستی که راويان علم زيادند، اما عاملان به آن كم. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 116)

باید عمق علمی روایات را درک کرد.

عن ابى عبد الله عليه السّلام انّه قال: «حَدِيثٌ تَدْرِيهِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفٍ تَرْوِيهِ وَ لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا»
امام صادق ع فرمود: اگر كسى يك حديث از معارف اسلامى را بخوبى بفهمد و عمق علمى آن را بدرستى درك كند، بهتر از آنست كه هزار حديث را در حافظه خود بسپارد و آنها را نقل نمايد، و پيروان مكتب اهل بيت به مقام فقاهت نائل نميشوند مگر آنكه نظرات ائمّه عليهم السّلام را درك كنند و بجهات مختلفۀ احاديث، متوجّه باشند. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏2، ص: 184)

عالیترین مدارج ایمان

عن ابى جعفر عليه السّلام: «وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِيمَانِ».
امام باقر عليه السّلام فرمود: پيروان اسلام در پرتو معرفت واقعى و درك حقايق علمى روايات، ميتوانند به عاليترين مدارج ايمان نائل شوند. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏1، ص: 106)

از علائم مومن اینست که اجتماعش با دیگران برای تعلّم است.

الامام الصادق (ع): «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِي زِيَارَتِكُمْ إِحْيَاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِيثِنَا وَ أَحَادِيثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فَإِنْ أَخَذْتُمْ بِهَا رَشَدْتُمْ وَ نَجَوْتُمْ وَ إِنْ تَرَكْتُمُوهَا ضَلَلْتُمْ وَ هَلَكْتُمْ فَخُذُوا بِهَا وَ أَنَا بِنَجَاتِكُمْ زَعِيم‏».
از يكديگر ديدار كنيد كه در اين ديدار دلهاى شما زنده مى‏شود، و از اخبار و احاديث ما ياد كنيد. احاديث ما شما را نسبت به يكديگر مهربان خواهد كرد، اگر به آنها عمل كنيد به آگاهى و رشد مى‏رسيد و رستگار میشويد، و اگر آنها را فرو گذاريد گمراه میگرديد و هلاك میشويد. به آنها عمل كنيد كه من ضامن و زعیم رستگارى شما خواهم بود. (الكافي، ج‏2، ص: 186)

جنبش فرهنگی منادیان فتح

پیام آور علم، عمل، عشق و عدل، از دو منبع عقل و وحی، دست آوردی از ایرانیان برای جهانیان،
(www. JF72 .ir)
و من الله التوفیق...