بسم الله الرحمن الرحیم تلک حدودالله ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏* تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (13) وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ (14)
اينها مرزهاى الهى است؛ و هر كس خدا و پيامبرش را اطاعت كند، (و قوانين او را محترم بشمرد،) خداوند وى را در باغهايى از بهشت وارد میکند كه همواره، آب از زير درختان ش جارى است؛ جاودانه در آن می ‏مانند؛ و اين، پيروزى بزرگى است! (13) و آن كس كه نافرمانى خدا و پيامبرش را كند و از مرزهاى او تجاوز نمايد، او را در آتشى وارد مى ‏كند كه جاودانه در آن خواهد ماند؛ و براى او مجازات خواركننده ‏اى است. (14) (سورۀ نساء- آیات 13 و 14)

فلسفۀ نماز
فلسفۀ نماز نجات از تکبّر و پیوستن به اقیانوس عظمت و قدرت است. و عاقبت ترک نماز و تکبّر در برابر مقام کبریایی حقّ، بندگی شیطان، اسارت دنیا و ذلت دوزخ است.
فلسفۀ نماز جماعت
فلسفۀ نماز جماعت، تمرینی برای کار گروهی حول محور امام عادل است. و عاقبت ترک اتّحاد و ایجاد تفرقه، ذلت و زبونی و نزاع و جنگی سوزاننده است.
فلسفۀ روزه
فلسفۀ روزه تمرینی برای ایجاد اخلاص، و تقویت اراده و ایمان است. کمترین فائدۀ روزه، قوّت جسمانی است. عاقبت ترک روزه، سستی اراده، تنگی روح و محرومیّتهای ابدی است.
فلسفۀ پرداخت وجوهات شرعی
فلسفۀ پرداخت وجوهات شرعی پاکی از تعلّقات و محبّت مذموم و نامشروع دنیاست. و عاقبت ترک آن، ایجاد تعلّق شدید دنیوی و لگدمال شدن در محبّت دنیاست.
فلسفۀ پرهیز از ربا، رشوه و ...
فلسفۀ تحریم ثروتهای نامشروع، پیشگیری از توزیع ناعادلانۀ ثروت، اختلاف شدید طبقاتی و تبعات تلخ اجتماعی است. کسانیکه این حدود را محترم نشمرده و از آن تعدّی می نمایند، خود و دیگران را به تبعات خسارت بار و جبران ناپذیری مبتلا خواهند نمود.
فلسفۀ حجّ
فلسفۀ حجّ، اتّحاد و یکپارچگی مسلمانان، حول محور حقّ و توحید است، کسانیکه از این فریضۀ عظیم الهی، بهرۀ لازم را نبرند، با وجود اجرای آن به خلاف آنچه باید برسند، گرفتار خواهند گشت.
فلسفۀ جهاد
فلسفۀ جهاد، ریشه کنی ظلم، فساد و فتنه؛ و همچنین برقراری صلح فراگیر و پایداراست، آنانکه به چنین امر مهمّی اهتمام نداشته باشند، در چنگال دشمن به ذلت و خواری مبتلا خواهند گشت.
فلسفه امر به معروف و نهی از منکر
فلسفۀ امر به معروف و نهی از منکر، نجات جاهل و تذکّر غافل است، آنانکه به چنین فریضۀ مهمّی اقدام ننمایند، در غرق شدن خود و جامعۀ خویش، ایفای نقش نموده اند.
فلسفۀ تولّی و تبرّی
فلسفۀ تولّی و تبرّی، مدیریّت حبّ و بغض در مسیر حقّ بوده که موجبات سربلندی انسان در آزمایشهای این دنیا را فراهم مینماید. آنانکه در مقابل جریانات متفاوت، موضعی بجا و به حقّ اتّخاذ ننمایند، در این آزمون مردودند.
فلسفۀ عفاف و حجاب
فلسفۀ عفاف و حجاب، حفظ گوهر عفّت و جمال، از منظر اغیار است، آنانکه فرصت این سوءاستفاده را به نامحرمان بدهند، خود را با دست خویش به شقاوت ابدی مبتلا نموده اند.
چرا تقلید در احکام شرعی جایز است؟

همانگونه که بارها در این سایت ذکر شد، تقلید در دو بُعد عقاید و اخلاق جایز نبوده و هرکس باید خود به این علوم دست یابد. اما در بُعد احکام شرعی، تقلید از مجتهد جامع الشرایط واجب بوده و غیر از کسانی که خود به مقام اجتهاد رسیده باشند، مابقی افراد می بایست به مرجعی شایسته رجوع نموده و از تخصّص او در این باب بهره مند شوند. چنین رجوعی در تمام زمینه های حیات زندگی ما ملحوظ بوده و کاملاً امری عقلایی و مورد تأیید عقل می باشد. اگر بیماری برای درمان خویش به متخصّص رجوع نماید، امری خلاف عقل انجام داده است؟ اگر یک زوج جوان برای یافتن نظریاتی صحیح و به قصد تشکیل یک زندگی متعالی به مشاور مربوطه رجوع نموده و از او برای زندگی مشترک خود راهنمایی و دستورالعمل بگیرند، آیا دچار جهالت و اشتباهند؟ و موارد مشابه و متعدّد دیگر. بنابراین این رجوع به مرجع شایسته امری عقلایی و مفید بوده و نتایج آن به خود فرد تقلید کننده خواهد رسید.

نتایجی چون حفظ انسان از آسیبهای حتمی دنیا و زمینه سازی برای تعالی و سعادت ابدی و ...

رعایت حدود شرعی مقدّمه ای برای مراحل عالیتر دینداری است...

امام صادق «ع» فرمود: «... اجتهد في تعلّم علم السّرّ، فإنّ بركته كثيرة . و من تعلّم علم العلانية و ترك علم السّرّ، يهلك و لا يسعد». در آموختن علم باطن بكوش كه بركت آن بسيار است ... هر كس علم ظاهر را فرا بگيرد و علم باطن نياموزد، راهى به جايى نبرد و به سعادت (و درك حقيقت) نرسد. (الحياة با ترجمه احمد آرام، ج‏1، ص: 153)

فروع برای رسیدن به اصول است. ماندن در ظواهر فروعات خطاست!

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177) نيكى، (تنها) اين نيست كه(به هنگام نماز،) روىِ خود را به سوى مشرق و(يا) مغرب كنيد؛ (و تمام گفتگوى شما، در باره قبله و تغيير آن باشد؛ و همه وقت خود را مصروف آن سازيد؛) بلكه نيكى(و نيكوكار) كسى است كه به خدا، و روز رستاخيز، و فرشتگان، و كتاب(آسمانى)، و پيامبران، ايمان آورده؛ و مال(خود) را، با همه علاقه‏اى كه به آن دارد، به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق مى‏كند؛ نماز را برپا مى‏دارد و زكات را مى‏پردازد؛ و(همچنين) كسانى كه به عهد خود-به هنگامى كه عهد بستند-وفا مى‏كنند؛ و در برابر محروميتها و بيماريها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مى‏دهند؛ اينها كسانى هستند كه راست مى‏گويند؛ و(گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اينها هستند پرهيزكاران! (177) (سورۀ بقره)

جنبش فرهنگی منادیان فتح

پیام آور علم، عمل، عشق و عدل، از دو منبع عقل و وحی، دست آوردی از ایرانیان برای جهانیان،
(www. JF72 .ir)
و من الله التوفیق...